Després d'haver descrit i analitzat totes les pràctiques que hem fet aquest semestre, faré una reflexió sobre el que considero que he après i relacionaré amb el currículum d'educació primària aquests continguts.
Considero que en aquesta assignatura he après les dimensions d'educació física, les seves competències i se'ns ha ensenyat de manera teòrica i pràctica recursos i maneres d'aplicar els continguts a treballar al dia a dia.
En cada pràctica que hem fet, hem pogut treballar una o dues dimensions del currículum d'educació física. En les activitats com acroesport, dansa i expressió corporal ha destacat la dimensió d'expressió i comunicació corporal, amb els jocs tradicionals i populars i la cursa d'orientació hem treballat la dimensió de joc motor i temps de lleure i amb els reptes cooperatius i els exercicis per potenciar les habilitats motrius bàsiques hem treballat la dimensió d'activitat física.
Així mateix, amb la pràctica de l'Escape Room, hem pogut treballar totes les dimensions i competències en una mateixa activitat combinant reptes pertinents a dimensions diferents que en conjunt tenien un sentit global.
A més, pel que fa a la dimensió d'hàbits saludables, aquesta està present a totes les pràctiques que hem fet perquè és transversal. Quan el o la mestra transmet la importància de fer esport, de seguir una dieta equilibrada, de relaxar-se, de beure aigua... indirectament està transmetent continguts i treballant competències d'aquesta dimensió. És per això, que considero que aquesta ha estat present en totes les pràctiques explicades anteriorment. A més, amb el repte de Fitcoin race es va veure molt ben reflectida aquesta dimensió, ja que es transmetia la idea que fer esport diàriament, ja sigui caminant fins a la feina o anant a una classe de natació és molt beneficiós per la nostra salut. El repte, tal com s'ha comentat, incitava als alumnes a incrementar el temps d'activitat física i esport en el seu dia a dia i agafar consciència de les hores que estem sense moure'ns i com podríem aprofitar-lo d'una altra manera més saludable.
D'altra banda, també he après didàctica i organització de l'educació física. Quins materials escollir, les instal·lacions i les diferents fases d'una classe: l'activació, la part principal i finalment a tornada a la calma. Aquests continguts els vam aprendre en sessions teòriques, però després els vaig veure aplicats a la realitat en les classes pràctiques. Així com també he après una mica d'història d'aquesta àrea curricular i el paper de l'assignatura dins el sistema educatiu i el currículum. A partir de les lectures també he pogut reforçar aquests últims aspectes, ja que moltes parlaven de com està situada l'àrea d'educació física a l'escola, de la importància de connectar-la amb altres àrees i àmbits curriculars i de com aquesta ha anat evolucionant al llarg del temps i com hauria de fer-ho de cara al futur per tal de seguir trencant estereotips, transmetre bons valors i hàbits i fer que tots els infants se sentin part d'aquesta assignatura.
Un altre aspecte a destacar, és la connexió de les activitats que hem anat fent amb les competències bàsiques d'educació primària.
En primer lloc, hem treballat la competència lingüística i audiovisual quan hem hagut de comunicar idees, valoracions i explicar als nostres companys una activitat com quan ensenyàvem la coreografia. També quan vam fer els vídeos i fotografies per la Fitcoin race.
En segon lloc, la competència de coneixement i interacció amb el món físic quan hem fet activitats a l'exterior i en altres espais de la universitat com ara la cursa d'orientació.
En tercer lloc, hem treballat la competència artística i cultural quan vam ballar la dansa egípcia al Escape Room o quan vam inventar la nostra coreografia i les representacions corporals. Tal com s'indica el currículum aquesta competència "inclou la capacitat de crear produccions artístiques pròpies o expressar experiències i emocions a través de diferents mitjans artístics" (Currículum d'educació primària, 2015).
En quart lloc, també s'ha potenciat la competència social i ciutadana, ja que la majoria de reptes i activitats eren cooperatives i els grups havien d'aprendre a resoldre els seus conflictes i a trobar formes de treball que incloguessin a tots els membres del grup.En cinquè lloc, considero que la competència d'aprendre a aprendre ha estat molt present durant tota l'assignatura, ja que a partir d'uns objectius i indicacions els alumnes hem hagut d'organitzar i conduir el nostre aprenentatge individual i grupal.
Per últim, la competència bàsica més transversal de l'assignatura penso que ha estat la d'autonomia, iniciativa personal i emprenedoria. Durant l'assignatura, per resoldre els reptes que se'ns proposaven, necessitàvem molta iniciativa, confiança en un mateix, perseverança i autocrítica així com assumir els riscos, aprendre dels errors, i sobretot, treballar en equip. Per tant, considero que aquesta ha estat la més important i la que més hem desenvolupat en aquesta assignatura.
A tall de conclusió, aquesta assignatura ha estat molt enriquidora no només pels continguts que s'han transmès, sinó també pels valors, recursos i activitats creatives que se'ns han ensenyat. Ens ha oferit un gran ventall de possibilitats per treballar les competències d'educació física d'una manera diferent i que s'adapta als gustos i interessos dels infants i a més, ha donat visibilitat a dimensions del currículum com la d'expressió i comunicació corporal que han estat, durant molts anys, ignorades i infravalorades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada